14 februari 2022

Le Cheteau AOP Haut Poitou Le Gris Les Cimes 2020

le-cheteau-haut-poitou-le-gris-les-cimes
De tweede keer dat ik de druif sauvignon gris in m'n glas heb. Officieel nog steeds een kleurmutatie van de sauvignon blanc. De naam die in de Loire-streek wordt gehanteerd voor deze druif is fié of fié gris. Van de AOP Haut Poitou had ik nog niet eerder gehoord, hij bestaat sinds 2011 (alhoewel sommige bronnen 2010 beweren), daarvoor was het een VDQS en hij is gelegen nèt iets boven de stad, hoe kan het ook anders: Poitiers. De bodems bestaan uit voornamelijk kalkhoudende klei, er heerst een Atlantisch zeeklimaat met continentale invloeden. In het glas fraai fonkelend licht goud-geel. Behoorlijk aromatisch, floraal, rozenwater, kamille, tropisch fruit, lychee, kruisbes, vegetaal, buxus, katoen, hooi. In de mond beendroog, hoge zuren, klein bittertje, lichtjes drogend op de tanden, tikje ziltig, meer strak dan filmend. Gemiddelde smaakintensiteit, citroen, limoen, gele grapefruit, lychee, buxus, hooi, mineralig. Ik kan nou niet echt zeggen dat ik 'm lekker vind. Te bitter, te weinig rijp en zacht fruit, hij is hard. Heeft veel weg van Sauvignon Blanc wijn maar iets minder groen en minder fris. Ik denk dat deze druif uitermate geschikt is om oranje wijn van te maken. Alcohol is 12%, geen hout, deze kwam bij de Intermarché vandaan.