01 februari 2022

Domaine des Côteaux d'Engraviès IGP Ariège Roc des Maillols 2018

domaine-des-coteaux-dengravies-ariege-roc-des-maillols
Drie verschillende wijnen van dit domein kreeg ik mee naar huis. Vandaag open ik de laatste, degene waarvan ik denk dat-ie van de drie het meest complex zal zijn. Een blend van de druivenrassen syrah, merlot en cabernet sauvignon, alcohol is 12,5%, geen hout. In het glas heel licht nevelig, magenta tot paars gekleurd, intensiteit 3 uit 5. Hij is in de neus al beter in balans dan degene die ik gisteren in m'n glas had. Mooi evenwicht tussen fruit en tertiaire tonen. Ingetogen aroma, kruidig, aards, boers, mooi rijp zwart fruit. In de mond droog, hoge verfrissende zuren, klein aangenaam bittertje, heel erg sappig, drogende tannines (3 uit 5), lange afdronk. Hoge smaakintensiteit maar op een elegante manier, niet "bombastisch". Barstensvol rijp zwart fruit, koffie, chocolade, leer, cederhout, kruidig, aards toontje in de finale. De door mij verwachte complexiteit zit er inderdaad in, dit is zeker geen "slobberwijntje". Oogstjaar 2018 is wat mij betreft nu à point, hooguit nog een jaar of twee bewaren in de kelder. Lekkere doordrinker, mooi biefstukje erbij, beetje rood nog van binnen. Ook à point dus.