26 november 2021

Wijndomein St. Martinus BGA Limburg Cuvée Cabernet 2016

wijndomein-sint-martinus-cuvee-cabernet
Op 2 september van dit jaar was het internationale #CabernetDay... helemaal langs me heen gegaan. Ik werd er aan herinnerd toen ik het exemplaar van vandaag uit de kelder pakte. Cuvée Cabernet. Bestaande uit de druivenrassen cabernet cantor, cabernet cortis en cabernet franc. De cabernet cantor staat (nog) niet beschreven in Wine Grapes, de andere twee wel. De cabernet cantor heeft als weinig romantische werknaam "FR 523-89R" meegekregen. Het is een schimmelresistent ras en werd in 1989 door Dr. Norbert Becker te Freiburg vervaardigd door het kruisen van de druiven Chancellor (Seibel 7053) × (Merzling × (Zarya Severa × Muskat-Ottonel)). Ik hoop er ooit nog eens een monocépage van te kunnen bemachtigen. Voorlopig doe ik het even met deze blend, precieze mengverhoudingen niet bekend. Het alcoholpercentage is 14,5% maar liefst, mooi dat zulke percentages tegenwoordig in ons eigen land gehaald kunnen worden. Een rijpingsperiode van achttien maanden in nieuw Frans eikenhout. In het glas dieprood uitwaaierend naar baksteenrood, licht nevelig, kleurintensiteit 2 uit 5. Licht aromatisch, op de stille spiegel hout, grafiet, potloodslijpsel en iets licht aards. Na tien minuten open en even gewalst te hebben met het glas komt daar het aroma van zondoorstoofd rijp zwart fruit bij en integreert de houttoon in de wijn. Vanuit de koele kelder komt de wijn op ongeveer 15°C in m'n glas. Net iets te koud, dus ik laat hem gestaag even opwarmen. Een heel klein fruitig zoetje, verder droog, hoge zuren, iets drogende tannines (3 uit 5), klein bittertje, fris, meer strak dan filmend, middellange afdronk, goede balans. Smaakintensiteit en concentratie zijn best hoog, rokerig, potloodslijpsel, groene paprika, leer, kruidig, zongedroogde zwarte pruim, zwarte bessen, pure chocolade, heel sappig. Absoluut een complex glas wijn. Geschikt voor de lange opleg naar mijn mening. Heel benieuwd hoe dit over een jaar of twintig zal smaken. Ondanks de totaal vreemde mix van druiven lijkt deze wijn nog het meest op de stijl van een Bordeaux. Knap gemaakt.