15 november 2021

Domaine des Côteaux d'Engraviès IGP Ariège Fleur de Cailloux 2018

coteaux-engravies-ariege-fleur-de-cailloux
Biologisch geteelde druiven uit het departement en gelijknamige IGP Ariège. Alhoewel er in deze regio al heel lang wijn gemaakt wordt, veel voor eigen gebruik, zijn ze vrij onbekend bij de wijnliefhebber. Regelmatig proef ik er lokale wijnen want ik ga er graag op vakantie. Van het kleine wijnhuis Domaine d'Engraviès mocht ik een aantal flessen ontvangen. Acht hectare aan druivenstokken staan er op zo'n 450 meter hoogte in het hart van de Pyreneeën. Eigenaar is Thomas Piquemal, geen onbekende in het meer naar het oosten gelegen wijngebied Roussillon. Momenteel heb ik de 'Fleur de Cailloux' in m'n glas, een monocépage van syrah. Mooi diep magenta tot paars gekleurd. Aromatisch, animaal, leer, boers, zwart fruit. In de mond droog, hoge zuren, tannines 1 uit 5, klein kruidig bittertje, middellange afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, op dag één iets te fruitig naar mijn persoonlijke smaak, op dag twee is daar gelukkig een boers en animaal toontje dat me beter bevalt, tevens zwart fruit, wat florale tonen en kruidigheid. Flink beluchten is dus het devies. Tenminste, voor iemand met mijn smaakprofiel. Geen 'wow-factor', gedegen, goed in balans, een beetje braaf. Alcohol is 12%, geen hout, geen Nederlandse importeur.