05 november 2021

La Famille Meiland IGP Pays d'Oc Merlot 2019

la-famille-meiland-merlot
De Meilandjes... als die naam geen belletje doet rinkelen dan heb je waarschijnlijk enkele jaren onder een steen geleefd. Ze mogen zichzelf inmiddels "bekende Nederlanders" noemen. Het eerste seizoen dat ze op de nationale televisie te zien waren was het nog "camp" om ernaar te kijken. Nieuwe kijkers haakten het tweede seizoen aan maar net zo snel haakten er ook weer kijkers af, mijzelf incluis. Inmiddels zes seizoenen verder wordt met name Martien Meiland verguist door het grote publiek. Eén ding moet ik ze nageven: ze hebben verstand van geld verdienen. Een gevleugelde uitspraak is hun "wijnen, wijnen, wijnen!" geworden. Dat kon niet zonder gevolg blijven en inderdaad: er kwam een lijn wijnen met hun naam op het etiket. Gebotteld net ten oosten van de middeleeuwse Franse vestingstad Carcassonne, hoogst aannemelijk dat er druiven in zitten uit het Minervois-gebied. Vandaag waag ik me aan "hun" Merlot. Niet dat ze ook maar iets met de selectie of productie van deze wijn te maken hebben, gelukkig maar. De wijnen zijn te koop bij Wijnvoordeel, ik kreeg een set wit, rosé en rood als verjaardagscadeau. Ik zal tijdens het proeven een hoop vooroordelen opzij moeten zetten om tot een objectief oordeel te komen. Wanneer ik de wijn opzoek op de site van Wijnvoordeel, ben ik in ieder geval blij verrast met de prijs. Die is niet laag. Dit kan betekenen dat een groot deel ervan ten goede komt aan de wijn zelf en dat is altijd een pluspunt. Ik schenk in. Donkerrood tot paars van kleur, intensiteit 3 uit 5. Licht aromatisch, rode appel, walnoot, zwart fruit, krenten... niet verkeerd. In de mond droog met een micro-zoetje, precieze zuren, micro-bittertje, afdronk iets langer dan gemiddeld. Smaakintensiteit iets hoger dan gemiddeld, rijp zwart fruit, krenten, zongedroogde zwarte pruim, licht aards. Potverdorie! Zelfs de merlotdruif weet me te bekoren in deze wijn uit de Languedoc. De wijn is toegankelijk zonder makkelijk te zijn, hij zit precies te wankelen op het randje naar hoekig toe. Aan de ene kant ben ik blij, aan de andere kant haat ik het wanneer ik mijn vooroordelen moet bijstellen. "Dit is warempel weer eens een lekkere Merlot!" (zei de Pinot Noir liefhebber). Ik kan niet proeven of er houtopvoeding is geweest, ik vermoed van niet en als het wel zo is dan is het goed verweven in de wijn. Het zou dan groot en/of gebruikt hout geweest kunnen zijn, alcoholpercentage is 13,5%. Ik maak er echter geen "aanrader" van. Dit is puur omdat de "gunfactor" ontbreekt, niet omdat de wijn slecht zou zijn. De wijn zelf is juist erg smakelijk en spannend. Heerlijk bij boerenkoolstamppot met rookworst.