18 november 2021

Domaine des Nugues Gilles Gelin AOC Beaujolais-Villages "Les Peloux" 2015

domaine-des-nugues-gilles-gelin-beaujolais-villages-les-peloux
Geen Beaujolais Nouveau voor mij op de derde donderdag in november maar wel een Beaujolais-Villages. Ik kon er op het etiket en via internet weinig over vinden totdat de kurk uit de fles kwam en daar de domeinnaam op stond. Domaine des Nugues, daarvan heb ik er in de afgelopen jaren al een aantal geproefd. De top van de fles heeft een wax-laagje. Een van de redenen dat-ie mijn aandacht trok op de schappen van de Intermarché tijdens de "Foire aux Vins" dit jaar. Dat, plus het feit dat het oogstjaar 2015 betreft. Een uitstekend oogstjaar in de Beaujolais. Alcohol is 14,5% maar liefst, gedeeltelijke houtopvoeding, 30% van de wijn mocht twaalf maanden in Frans eikenhout. In het glas een diepe magenta tot paarse kleur, intensiteit 2 uit 5, licht nevelig. Mild aromatisch, een beetje boers, animaal, kruidig, hintje vanille, rijp vers rood fruit, zwart fruit, kersen, rozenbottel. Een fluweelzacht mondgevoel, droog, verfijnde precieze zuren, tannines 2 uit 5, iets drogend, bittertje, lange en warme afdronk, zeer goede balans. Behoorlijke smaakintensiteit, enorm sappig, animaal, boers, rijpe zwarte kersen, zwarte bramen, kruidig, pepertje, iets droppig. Wat een fantastische wijn is dit en wat ben ik blij met het moment van openen. Naar mijn gevoel zit-ie vlak voor het kantelpunt van fruit naar tertiair. Precies à point dus, zoals ze dat in Frankrijk zo mooi weten te zeggen. Niet vermoeien met een ingewikkeld gerecht, kippetje van het spit erbij, een bordje charcuterie of gewoon zo drinken, zonder iets.