27 november 2021

Ogier Clos de l'Oratoire des Papes AOC Châteauneuf-du-Pape Blanc 2016

ogier-clos-oratoire-chateauneuf-du-pape
Wanneer ik m'n neus in het glas steek is m'n eerste reactie hardop: "Tjeezus man, die kan nog zeker vijf jaar blijven liggen!". Bijna elke andere witte wijn uit 2016 zou de tand des tijds niet hebben doorstaan, eentje van dit kaliber wel. Kindermoord. Veel te fris nog. Heel licht pétillant in het glas, helder, fonkelend goudgeel. Geuren van citrus, hooi, gistcellen, zonnebloemolie, mineralig. In de mond droog, hoge zuren, kleine tongtinteling, bittertje, lange en warme afdronk. Hoge smaakconcentratie en -intensiteit, citroen, mineralig, ziltig, hooi, katoen, wit pepertje, floraal, droppig in de finale. Toch geen spijt van het openmoment maar serveer hem vooral niet te koud. Hij geeft zoveel meer prijs wanneer hij opwarmt in je glas. Witte Châteauneuf-du-Pape is niet heel zeldzaam maar wel minder bekend dan de rode. Net als bij de rode hangt er een stevig prijskaartje aan. Het exemplaar van vandaag is zeker niet verkeerd maar ik heb veel betere geproefd. Wanneer ik deze blind zou hebben geproefd zou ik de druif grenache blanc er wel hebben uitgehaald maar de associatie met witte Châteauneuf-du-Pape zou ik nooit hebben gemaakt. Sorry dat ik het zeg maar daar is-ie net iets te "gewoontjes" voor. Dat gezegd hebbende haal ik veel plezier uit het drinken van dit glas wijn. Hij is rijk, gul en heel smakelijk. Alcohol is 13,5%, druivenrassen roussanne 30%, grenache blanc 30%, clairette 30% en bourboulenc 10%, de roussanne heeft vier maanden sur lie op groot hout gerijpt, de rest ging in roestvrij staal. Mijn exemplaar kwam uit de Franse supermarkt Intermarché vandaan.