29 juli 2021

Château de Berne AOP Côtes de Provence La Grande Cuvée 2020

Van Château de Berne had ik eerder al eens een rode wijn besproken met een stevig prijskaartje. Vandaag heb ik een rosé van dit huis in m'n glas die eveneens aan de prijzige kant is. Gelukkig kon ik driekwart hiervan financieren met een verkregen cadeaukaart dus mij kostte het een fractie. Eens even proeven of deze zich kan meten met mijn benchmark, de 'Whispering Angel'. Een klein verschil is er al: de Château de Berne heeft heel kort in Frans eikenhout mogen vertoeven. De gebruikte druivenrassen zijn grenache noir, cinsault en syrah, alcohol is 13%. Helder in het glas, een prachtig fonkelende heel licht zalmroze kleur met een gouden gloed. In de neus peer, watermeloen, rode appel, munt, framboos, heel licht kruidig, ingetogen en subtiel. In de mond droog, hoge zuren, zacht mondgevoel, klein kruidig bittertje, lange en warme afdronk, iets alcoholisch. De smaken zijn nog redelijk intens, rode appel, limoen, perzik, lychee, grapefruit, kruidig, peer. Schurkt tegen de 'Whispering Angel' aan maar haalt het net niet. Iets te bitter en niet helemaal in balans. Hele goede poging echter. Drink hem vooral niet te koud, zo rond de 15 graden Celsius inschenken en dan iets laten opwarmen in je glas. Verkrijgbaar bij onder meer de Gall & Gall.