18 juli 2021

Weingut Meyer-Näkel Edition Old Vines Pinot Noir Ahr 2018

Verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt in Limburg, België en Duitsland met betrekking tot de wateroverlast, noem het maar gerust weer een watersnoodramp. Onder meer vele wijnboeren in het Ahrtal zijn erdoor getroffen, Weingut Meyer-Näkel is daarop helaas geen uitzondering. Het zet geen zoden aan de dijk maar ik hoop ze een beetje te kunnen steunen met het openen van één van hun wijnen. Spätburgunder; pinot noir van oude stokken, alcohol is 13%, klassieke vinificatie. Of daar hout bij inbegrepen zit kan ik niet vinden, misschien proef ik het. De kleur is zoals die behoort te zijn: lichtrood, helder, intensiteit 1,5 uit 5. De neus is weer typisch "Ahr". Bosaardbeitjes, bloedsinaasappel, rode grapefruit, rozenbottel, rabarber... fris en fruitig. In de mond een klein fruitig zoetje, hoge zuren, klein bittertje, speekselopwekkend, sappig, lange afdronk. De smaakintensiteit is niet hoog maar wel geconcentreerd, aardbei, bloedsinaasappel, rode grapefruit, rozenbottel. Als-ie al hout heeft gezien dan zal het de binnenkant van een groot vat geweest zijn want ik proef het niet. Eerlijk gezegd vermoed ik dat het roestvrij staal geweest is, het beetje kreupelhout dat ik proef schrijf ik toe aan de karakteristieken van de druif in dat terroir. Een enorm hoge mate van typiciteit, voor zowel druif als de regio. Ik vind 'm heerlijk. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.