23 juli 2021

Wijndomein St. Martinus BGA Limburg Francisca Brut 2016

Ik hou van rosé, ik hou van bubbels. De combinatie van beiden drink ik steeds vaker. Vandaag neem ik Francisca. Wees gerust, ik ga niet vreemd. Francisca is de naam van de moeder van Stan Beurskens, de wijnmaker van Wijndomein St. Martinus. Francisca is ook de naam van de cuvée bestaande uit de druivenrassen monarch, cabernet cantor en cabernet cortis. Het is een vintage, een millésime, een sprankelwijn met vermelding van jaartal. De meeste "bubbelwijn" wordt verkocht als non-vintage omdat er vaak meerdere oogstjaren worden geblend. Dit om jaar in, jaar uit een constante kwaliteit te kunnen waarborgen. Alcohol is 12,5%, geen hout, méthode traditionelle, tweede gisting op fles dus, twaalf maanden rijping. In het glas helder, oranje-roze van kleur. In de neus ingetogen, peer, munt. Behoorlijk zoet, erg fraaie zuren, lange afdronk, goede balans. Gemiddelde smaakintensiteit, rode appel, peer, aardbei, citroen, munt, beetje drogende en aardse finale. Vooral wanneer je 'm flink door je mond spoelt komen de smaken vrij. Het staat misschien gek in het begin, de mensen om je heen gaan je wellicht raar aankijken maar laat 'm maar door je mond gaan alsof je met Listerine je tandplak aan het verwijderen bent. Erg lekkere sprankelende wijn van vaderlandse bodem, Limburg wel te verstaan.