16 juli 2021

Claude Vialade et Patrick Mazzoleni Château Moujan AOP La Clape 2018

Tot m'n schrik bemerk ik dat ik geen Syrah meer in de kelder heb terwijl ik er net zo'n zin in had. Dan pakken we maar de blend waar de meeste syrah in zit, in dit geval 70%. De rest is ingevuld met 25% cinsault en 5% carignan. Dat zijn de statistieken die ik op hun eigen website vind. Op het achteretiket staat echter dat het syrah met carignan en een klein deel grenache noir zou zijn. "Get your facts straight!" zou ik hierop willen zeggen. Het percentage alcohol is in ieder geval een whopping 15% en de syrah en carignan mochten na vergisting volgens de methode macération carbonique een jaar lang in tweede- en derdejaars Frans eikenhout terwijl de cinsault na een klassieke vergisting in roestvrij staal werd opgesloten. De druiven zijn biodynamisch geteeld, Demeter keurmerk, en handmatig geoogst. De wijn is een samenwerking tussen een Franse en een, naar zijn achternaam doet vermoeden, Italiaanse wijnmaker. Het lijkt alsof Patrick Mazzoleni dat Italiaanse temperament in de wijn wilde overbrengen en dat is goed gelukt. Ik heb het idee alsof ik hier een Valpolicella Ripasso Superiore of zelfs een Amarone della Valpolicella aan het drinken ben! Diep magenta tot paars van kleur. Gemiddeld aromatisch, rijpe zwarte kersen, licht aards, zongedroogde zwarte pruim, drop. In de mond een ingetogen zoetje, fraaie zuren, speekselopwekkend, klein bittertje, heel sappig, lange afdronk, tikje alcoholisch. Hoge smaakintensiteit, rijpe zwarte kersen, leer, zongedroogde zwarte pruim, drop, aardse afdronk. Dit is eigenlijk on-Frans, dit is een stijl wijn die je uit het zonovergoten Puglia zou verwachten of wanneer we het over Amarone hebben, uit Veneto, wat hemelsbreed toch heel wat kilometertjes uit elkaar ligt. Ach, het maakt ook helemaal niet uit waar het vandaan komt, het smaakt goed. Verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.