11 juli 2021

Orion Wines IGP Puglia The Wanted Zin 2020

Italië en Engeland staan tegen elkaar in de EK finale. Voetbal. Ik heb er niks mee, geef mij maar Formule 1. Toch trek, of beter: schroef ik een Italiaanse wijn open vanavond simpelweg omdat ik geen Engelse wijnen in mijn voorraad heb, ik heb er zelfs nog nooit één geproefd. Het schijnt dat ze uitstekende mousserende wijnen maken. Daarvan komt er ongetwijfeld nog wel een keer één aan bod hier. Ik gun beide teams de overwinning, zolang Max Verstappen de Grand Prix van Engeland volgend weekend maar wint. De wijn van vanavond heb ik al eens besproken, oogstjaar 2018 had ik toen in m'n glas, nu 2020. Ik ben inmiddels meer te weten gekomen over het houtgebruik. De helft van de wijn ging twaalf maanden in Amerikaans eikenhout. Da's eigenlijk best nog veel wanneer ze zeggen "carefully matured". Het alcoholpercentage is hetzelfde gebleven, 14,5%, de wijn is te koop bij de Jumbo. Fel magenta tot paars gekleurd. Gemiddeld aromatisch, milky, jammy, malo, zondoorstoofd rijp rood en zwart fruit, kersen, pruimen, bessen, vanille. In de mond behoorlijk zoet, stevige zuren (aangezuurd?), speekselopwekkend, heel sappig, bittertje, lange afdronk. Hele hoge smaakintensiteit, kersen, pruimen, bessen, rode grapefruit, vanille, lactisch, Wicky. Zo jong als de wijn nu is, is het hout nog niet prominent, het fruit domineert. Zou je deze wijn langer bewaren dan wordt het verhaal anders maar waarom zou je dat doen. Dat is ook helemaal niet de intentie van de wijnmaker. Dit is een slobber van de eerste orde, een allemansvriend. Geen maaltijd nodig, dit is een after-dinner wijn. Zo eentje waarvan iedereen loslippig wordt en de meest intieme gedachten met je deelt. De volgende dag spijt als je je nog kunt herinneren wat je hebt gezegd. Maar de rest van het gezelschap is het waarschijnlijk ook vergeten dus maakt het niet uit. Zo'n avond. Zwoel, zomers, de zwaluwen krijsen er op los, de vleermuizen vliegen om je oren, naar bed gaan heeft eigenlijk geen zin meer, de zon komt over een uur alweer op. Pak je die gelijk ook nog even mee.