24 juli 2021

Viña Luis Felipe Edwards DO Valle de Leyda Favoritos Reserva Sauvignon Blanc 2019

Wijnmaker Nicolas Bizzarri had het over de geur en smaak van tomatenbladeren toen hij deze wijn omschreef. Die had ik nog nooit gehoord, laat staan zelf ervaren. Toen ik weer eens wat trostomaatjes had gekocht en deze wijn open stond, wreef ik een blaadje tussen m'n vingers. Exact! Precies die geur en smaak! Zo kun je dertien jaar bezig zijn met wijn en nog steeds nieuwe dingen ontdekken en indrukken leren. Zo geef ik toe dat ook de bloemenwereld voor mij nog totaal onbekend is. Rozen weet ik nog wel te herkennen maar alleen omdat ik vroeger, toen ik nog thuis woonde, werd geconfronteerd in de badkamer met het rozenwater van mijn moeder. Wanneer ik nu ruik dat een wijn naar bloemen geurt omschrijf ik dat simpelweg als "floraal". Lekker simpel en allesomvattend. Zoek zelf maar uit welke bloemen het zijn. Maar deze eye-opener van tomatenbladeren zal ik niet licht vergeten. Soms heb je dat duwtje in de goede richting nodig. De wijn van vandaag kocht ik bij Boon's Markt, een buurtsuper die is aangesloten bij de Superunie. Favoritos is een merk dat bij vele leden op de schappen staat. Hij wordt geproduceerd bij Luis Felipe Edwards, een gigant in Chili. Favoritos bestaat uit twee kwaliteiten; classic en reserva. Het verschil zit 'm voornamelijk in de ligging van de wijngaarden. Valle de Leyda heeft een redelijk koel klimaat, nodig om de frisheid in de sauvignon blanc druiven te behouden. Aan zonneschijn ook geen gebrek dus volledige fenolische rijping is eerder regel dan uitzondering. Alcohol is slechts 12,5%, geen hout. In het glas helder, licht goud-geel gekleurd. Behoorlijk aromatisch maar niet stuivend, tomatenblad... en vervolgens ruik ik dan ook niets anders meer. Als het er eenmaal in zit krijg je het er niet meer uit. In de mond een fruitig zoetje, fraaie zuren, goede balans, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, tropisch fruit, ananas, tomatenblaadjes, honingmeloen, citroen. Overduidelijk "Nieuwe Wereld". Intens en expressief maar veel subtieler dan bijvoorbeeld Nieuw-Zeelandse Sauvignon Blanc. Deze is heel plezierig drinken, voor net geen zes euro is het dan ook een aanrader.