07 maart 2021

Viñedos y Bodegas Pablo DO Cariñena Menguante Vidadillo 2014

Vijf jaar geleden had ik deze ook al eens in m'n glas maar toen die van oogstjaar 2007. Toen schreef ik dat ik ooit nog een verser exemplaar zou gaan proeven en hier ben ik dan! Alvast twee opvallende conclusies: oogstjaar 2014 is meer coherent dan dat 2007 toen was en op dag twee toch ook weer die oxidatieve tonen. De statistieken zijn hetzelfde: 14% alcohol en geen houtgebruik. Op dag één rijp zwart fruit, bessen, kersen, pruimen, balans en voldoende spanning. Op dag twee is het fruit vermoeid en vermoeiend. Duidelijke oxidatieve tonen, alsof de wijn een nacht in een pannetje op het vuur heeft staan pruttelen om vervolgens afgekoeld weer in de fles overgeheveld te zijn geweest. Doodgekookt, melig, stoffig. Overrijpe zwarte kersen die een dag op de verwarming hebben gelegen, wat droppig in de afdronk, matige zuren. Dan had ik gisteren maar even moeten doordrinken zul je zeggen maar ja, een hele fles in m'n eentje lukt me vandaag de dag ook niet meer.