21 maart 2021

Domein De Wijngaardsberg BGA Limburg Pinot Noir 2017

Ik ben verheugd en voel me bevoorrecht dat ik de laatste tijd zoveel lekkers uit Nederland mag proeven. Tien jaar geleden zou ik er om gelachen hebben, nu meen ik dat Nederland mee doet om de prijzen als het gaat om internationale erkenning. Dat is geenszins alleen maar te "danken" aan de opwarming van de aarde maar heeft alles te maken met de groeiende vaardigheden van de wijnmakers. Vandaag heb ik weer eens een Pinot Noir in het glas, wederom uit Limburg, ditmaal van de hand van wijnmaker Jules Nijst van Domein de Wijngaardsberg. Net als de Sang de Stokhem een prachtige mix tussen Ahr Spätburgunder en Côte de Beaune, wellicht dat dit de algemene omschrijving is voor een stijl die we vanaf nu maar gewoon "Grand Vin Limbourgeois" moeten gaan noemen. Alcohol is 12,5%, twaalf maanden rijping in Frans eikenhout. Helder, lichtrood. Best aromatisch, rozenbottel, aards, aardbei, rode grapefruit. In de mond droog, speekselopwekkende precieze zuren, klein bittertje, lange en elegante afdronk. De smaakintensiteit is behoorlijk, aardbei, rode grapefruit, rozenbottel, aards, goed gedoseerd hout. Ik vind 'm fantastisch! Hij is à point, niet bewaren, nu drinken! En genieten... verplicht.