25 maart 2021

Niepoort Vinhos DOC Douro Fabelhaft Branco 2019

Grijze import noemen we dit. De "Fabelhaft" is gemaakt voor de Duitse markt, in Nederland heet hij "Gestolen Fiets". Toch kocht ik 'm in Nederland, bij de Gall & Gall. Even snel Googelen en ik noteer "geen hout" in m'n spreadsheet. Totdat ik de eerste slok neem en even verder ga graven op het internet want ik proef toch duidelijk hout. Dat klopt. Gedeeltelijke houtopvoeding heeft de wijn gehad. Het is mooi gedoseerd en ondersteunend. Eerlijk gezegd heeft-ie het ook wel een beetje nodig want ondanks de enorm interessante mix van verschillende druivenrassen bij elkaar lijkt hij zonder het hout in eerste instantie wat saai te zijn. De blend bestaat uit, hou je vast: rabigato, côdega de larinho, gouveio real, dona branca, viosinho en bical. Allemaal inheems Portugese druivenrassen waarvan ik van elk nog een monocépage moet proeven. In het glas helder en zuiver, fonkelend goudgeel met lichte groene reflecties. Terughoudend in de neus, anijs, spruitjes (die is nieuw voor me), lychee, mango. Aparte geuren bij elkaar maar wel heel ingetogen. In de mond een fruitig zoetje, prachtige gedoseerde zuren, iets drogend op m'n tanden, filmend, vettig, hele lange afdronk, alcoholpercentage is twaalf procent. Ook de smaak is ingetogen maar wel heel spannend. Beetje ingedroogde honing, anijs, lychee, peer, karamel, bruine appel, floraal, hazelnoot. Wauw! Hier blijf je van alles in ontdekken. Met elke slok wordt-ie mooier. Steekwoorden zijn: loepzuiver, elegant, complex, lengte.