04 oktober 2020

Coloma Viñedos y Bodegas Vino de la Tierra de Extremadura Alarije Blanco Joven 2019

Deze wijn krijgt een herkansing. In eerste instantie was ik niet zo positief als anderen die hem ook geproefd en beschreven hadden. De leverancier bij wie ik het exemplaar kocht las mijn review en had de indruk dat er wellicht iets niet in orde zou zijn, een gevalletje "flesvariatie". Ze bezorgde mij daarom vandaag een nieuwe fles. Laat het nou ook nog eens een "vruchtdag" zijn volgens de biodynamische kalender, een heel etmaal lang, dus een gunstiger moment om hem maar gelijk open te trekken lijkt haast ondenkbaar. Het ontbreken van fruit was namelijk het voornaamste minpunt bij m'n oorspronkelijke beschrijving. Bij het inschenken microscopisch kleine bubbeltjes, licht pétillant. Gelijk de hernieuwde eerste snuif in het glas is al een wereld van verschil. Wat "groen" in de neus, grassig, hooi maar ook citroen, kruisbes, lychee, mango, perzik, meloen. Flinke hoge zuren, strak mondgevoel, droog, tongtintelend, speekselopwekkend, licht pittig, ziltig, iets langer dan gemiddelde afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, vooral citroen, grapefruit, lychee, hintje anijs en amandelen achter in de afdronk. "What a difference a day makes" of zou het inderdaad flesvariatie zijn? Hoe het ook zij, soms moet ik niet te snel klaar staan met m'n oordeel. Er zijn meerdere factoren waarom een wijn je de ene dag wel en de andere dag wat minder smaakt. Zoals ik hem nu heb geproefd stelt hij me in ieder geval helemaal gerust. Inzetbaar bij kleine, delicate gerechtjes uit zee. Weer een voor mij nieuwe druif erbij uit het hoofdstuk "A" van de druifbijbel Wine Grapes; alarije. Let wel: een "j" spreek je in Spanje uit als een "g" dus het is eigenlijk "alariege", fonetisch gezien dan. Omdat de druif zeldzaam is en een monocépage-wijn ervan nog moeilijker te vinden, is het een "rariteit". Daarom voor mij en vele andere wijnliefhebbers, of eigenlijk "wijn-nerds", een must om te proberen. Mariëlla Beukers van Wijnkronieken gaat dieper in op de historie van de druif en de wijnmaker. Ik hou het hier bij een proefnotitie. Alcohol is 12,5%, geen houtopvoeding, exclusief verkrijgbaar bij Granada Wijnen. Niet alleen voor wijn maar ook voor uitstekende service.