29 mei 2012

Santa Rita Gran Hacienda DO Valle Central Carmenère 2010

Aan Chileense wijnen heb ik me zelden een buil gevallen, zeker van de gigant Santa Rita. Volgens de Thun kalender is het ongunstig om vandaag wijn te proeven, we gaan eens kijken of de kunde van de keldermeester er misschien ook nog iets mee te maken heeft. Het percentage alcohol bedraagt 13,5%. In het glas diep paars gekleurd. Eén snuif en ik beeld me in dat ik een Beaujolais Nouveau in het glas heb. Framboos in combinatie met de vinificatie methode 'macération carbonique' is wat ik ruik. Later komt daar nog een beetje peperkoek bij. Houtopvoeding heeft 20% van de wijn gehad, maar dit is niet waarneembaar. Een fluwelen mondgevoel met een fris, fruitige smaak. Framboos, peperkoek, een klein pepertje. Bijna geen tannines aanwezig. Mooie zuren, mini-zoetje in de aanzet, hoge concentratie fruit, mini-bittertje in de afdronk. Daar komt dan ook nog wat kruidigheid, een beetje cacao en iets animaals bij. Pruim zit er ook nog in en iets van boerenjongens, in rum geweekte krenten dus. Mooie lengte in de afdronk, enorm veel smaak en hoge concentratie. Bijna zonde om hier iets bij te eten, ik zou ook niet weten wat, misschien spareribs ofzo. Zo zie je maar weer, als de wijn goed genoeg is (gemaakt), doet het er weinig toe of het nu een 'fruitdag' of een 'worteldag' is. Dan smaakt de wijn toch wel.