17 mei 2012

Les Domaniers AOC Côtes de Provence Sélection Ott 2010

Een euro of 30 neertellen voor een rosé van Domaine Ott schijnt vrij normaal te zijn. Wereldwijd wordt dit domein beschouwd als de beste producent van rosé wijnen. Mijn aandacht werd dan ook getrokken toen ik de woorden 'Ott', 'rosé' en 'aanbieding' in één zin zag staan. Deze moest een kleine 13 euro kosten en dat lijkt dan niet veel. Met hooggespannen verwachting trok ik deze open bij onze proefgroep. Laat ik voorop stellen dat dit geen rosé is van Ott zelf, het is een Ott 'selection'. Dit lees ik dan als: 'deze rosé kan de goedkeuring van Domaine Ott wegdragen'. Het is een weerspiegeling van de topkwaliteit rosé die in de Provence te koop is. De gebruikte druivenrassen zijn grenache, cinsault en syrah, blendverhouding niet vermeld. Het percentage alcohol bedraagt 13%. In het glas een licht oranje zalmkleur. In de neus een naar mijn smaak iets te snoeperig aroma van aardbei en framboos, ik geef het niet graag toe, maar toch lijkt dit teveel op de siroopjes die ik zoveel mogelijk probeer te vermijden. In de aanzet komt dat zoetje dan ook als eerste naar voren, snel gevolgd door een prettig tinteltje rond de tong en een droge smaak. Absoluut veel rood fruit, een mini-bittertje, mooie zuren en gelukkig droog, maar ik had er een te hooggespannen verwachting van die niet helemaal uitkomt. Neemt niet weg dat dit een mooie rosé is, vol van smaak en breed inzetbaar.