05 april 2012

Lunadoro Rosato di Sangiovese IGT 2010 'Dispetto'

Even een tussendoortje van hetgeen Portugal ons te bieden heeft met deze Italiaanse rosato van 100% sangiovese druiven. Deze fles werd me ter beschikking gesteld door Wijn Cantina en is op het moment van schrijven in de aanbieding. Zoals mijn vaste lezers wel weten ben ik altijd op zoek naar gastronomische rosé's en niet naar het type frambozensiroop. Heb ik dat vandaag gevonden? Ik dacht het wel. Het grappige is dat vlogger Sebastiaan van Wijngek.TV ook een exemplaar mocht ontvangen en dat ik vrijwel dezelfde geuren en smaken tegenkom als hij. Ik kan bijna het transcript van zijn video copy/pasten. Het alcoholpercentage is 13%. In het glas fel donker-oranje, bijna rood. Op de stille spiegel een hintje latex, na het walsen wat kruidigs en tevens een stalluchtje. Bijna een rode wijn aroma waardig! In de mond een mini-tinteltje rond de tong. Een klein zoetje in de aanzet. Aanwezig fruit is aardbei en bloedsinaasappel, met een licht bittertje. Hij is redelijk vol en kruidig zonder zwaar over te komen en er zitten mooie zuurtjes in. Sleutelwoorden hier zijn subtiel, elegant en ingetogen. Een aanrader!