14 december 2011

Jean-Michel Lourmarin Régnié 2009

#Twitterproeverij. Woensdag 14 december om 20:00 uur. Live twitterverslag met als thema: gamay. Uiteraard trek ik dan weer een cru du Beaujolais open. De tweets:

#Régnié, de Benjamin onder de cru's du Beaujolais. Gewoon te koop bij...jawel...de Jumbo! Voor €5,99 alcoholpercentage 13%. #Jean-Michel Lourmarin Régnié 2009. Volgens het achteretiket zou het een "robuuste" wijn moeten zijn. Ik ben benieuwd. #Kleur: magenta tot paars, redelijk intens, niet te licht. Primaire neus; gekneusde druiven, framboos. #Even walsen... ja, nu wordt de framboos omgezet in frambozen-zuurtjes! Ook weer die perendrups die erbij komen. #Het JAMIN assortiment komt weer eens voorbij aan geuren. Tijd voor een slok. #Perfect op temperatuur. Fris glijdt hij mijn mond in. Redelijk drogend in de mond, wel lekker sappig. Flink kruidig ook. #Het kruidige is rozemarijn. Pfoe, maar ik ga eerst mijn spuugbak even legen! Zit nog tuf in van een paar dagen! Putlucht! #Het bouquet van de spuugbak leek heel sterk op een tube Velpon... niet te harden! ;-) #Nou, hij is inderdaad een stuk "robuuster" dan "het snelle spul" van de Beaujolais. Zeker geen macération carbonique. #Het fruitige karakter neemt bij het tweede glas toch weer iets toe: de perendrups zijn nu ook te proeven. #Iets te haastig geweest met te zeggen dat er geen macération carbonique heeft plaatsgevonden, denk ik. #Werd even op het verkeerde been gezet door de kruidigheid, maar nu komt heel duidelijk het fruit opzetten. #Framboos voert nu de boventoon. In de afdronk zit een mooi bitter. #Ik heb het erg goed getroffen met mijn exemplaar, denk ik. Was ook een mooi jaar: 2009. #Een feestje in de mond. Qua geur lijkt hij de Nouveau-kant op te gaan, maar qua smaak is-ie lekker volwassen. #Ik heb er ook nog een 2010 van liggen, maar ik ga nog even doorgenieten van deze 2009. Er komt potdomme nu ook drop bij! #Het moet niet gekker worden! Ontwikkeling en complexiteit in een Régnié! #Ik hou het hierbij voor wat betreft de tweets. Ben erg tevreden, met dank aan de Jumbo ;-) #Twexit.