27 maart 2023

Mezzacorona Castel Firmian DOC Teroldego Rotaliano Superiore Riserva 2016

mezzacorona-castel-firmian-teroldego-rotaliano-superiore-riserva
De teroldego, een "vergeten" druif van Italiaanse origine. Van het merk Mezzacorona heb ik al eens eerder een exemplaar geproefd in 2012 maar vandaag heb ik één of misschien wel twee kwaliteiten hoger in m'n glas. Superiore, Riserva en ook nog eens uit een uitstekend oogstjaar. Behalve de producent komt er nog iets overeen: hij doet lekker boers aan, daar hou ik wel van. Het alcoholpercentage is 13% en de rijping geschiedde voor twaalf maanden lang in een mix van Frans eikenhout, Allier en Troncais. Ik trek 'm open op een biodynamische "worteldag", eigenlijk ongeschikt om dan een mooie wijn te drinken maar deze wijn slaat zich daar heel goed doorheen. In het glas dieprood, paars in de tong, intensiteit 3 uit 5. Gematigd aromatisch, op de stille spiegel een stalletje, iets boers, na walsen met het glas komt daar heel rijp rood fruit en zondoorstoofd zwart fruit bij. Kersen, rozenbottel, pruimen, beetje leer, toefje vanille. In de mond een heel aangenaam fruitig zoetje, verder droog, fraaie zuren, mini-bittertje, middellange afdronk. Hoge smaakintensiteit maar zeker niet log, elegant, sappig, strak en een hoge doordrinkfactor. Kersen, drop, vanille, witte peper, rozenbottel, kruidig. Echt mooi op dronk nu en op een "bloemdag" of een "fruitdag" hoef je dus niet te wachten. Dit exemplaar kwam bij De Proeftafel te Zeist vandaan. Ik maak er een aanrader van. Een wijn ogenschijnlijk voor alledag maar waarmee je zeker kunt imponeren.