24 maart 2023

Albert Heijn Huiswijn Rosé Vin de France

albert-heijn-huiswijn-rose
Een Vin de France zonder jaartal op het etiket. Een mogelijke reden daarvoor kan zijn dat het een blend is van meerdere jaargangen. Toch staat er meestal ergens wel een code, het zogenaamde lotnummer, waaruit het oogstjaar te halen valt. Elk lotnummer is echter anders van samenstelling, in grote lijn komt het aan op twee cijfers van het oogstjaar gevolgd door twee cijfers die de week van het jaar aangeven waarin er gebotteld is, of precies andersom. Als ik daarop afga dan is deze wijn gebotteld in week 44 van 2014. Dat is dan al best oud voor een rosé! Afgaand op de kleur kon ik het al bevroeden. Hij is behoorlijk intens rood, meer de kleur van een Spaanse rosado, wel helder. Ik kreeg dit exemplaar van een buurman, zelf chef-kok en ook niet vies van een (goed) wijntje, die hij had gekregen bij wijze van grapje. Ik heb nog meer flessen van 'm gekregen toen hij z'n huis aan het opruimen was. Zadelt hij mij met zijn meuk op, nou lekker dan! Zonder gekheid, dit is natuurlijk veel te oud om er een waardeoordeel aan te hangen maar ik ga hem toch beschrijven. Alcohol is 11,5%, geen hout, gebruikt(e) druivenras(sen) niet vermeld. "Lichtzoet, mild, soepel" staat er op het etiket. Dat kan ik in ieder geval alledrie beamen, daar is niks aan gelogen. Een klein zoetje, nog ruim voldoende zuurtjes ook aanwezig, rond, beetje plakkerig op de lippen, klein bittertje, middellange afdronk. De smaak is intens en apart, licht gemaderiseerd, de fles was afgesloten met een schroefdop, bruine appel, aardbei, roosvicee rozenbotteljam, sappig, rode grapefruit. Deze rosé zit verpakt in een literfles maar die ga ik echt niet helemaal leegdrinken. Uiteraard is mijn beschrijving van deze wijn niet relevant met betrekking tot de verse exemplaren die nu op het schap bij Albert Heijn staan. Ik ga echter zelf geen vers exemplaar kopen om te zien hoe die nu écht zou moeten smaken. Ik hou het bij dit ene glas en de rest gaat door de gootsteen maar toch bedankt buurman!