14 maart 2023

Freixo Estate & Vineyards IG Alentejano Chardonnay 2018

freixo-estate-alentejano-chardonnay
Ik ga even een Chardonnay proeverijtje doen, vijf verschillende achter elkaar, totaal uiteenlopend qua herkomst. De volgorde is gekozen op basis van mijn persoonlijke verwachtingspatroon. De "beste" bewaar ik voor het laatst. Nu maar hopen dat ik het een beetje bij het rechte eind heb. Ik begin met deze Portugees. Uit 2018 alweer en hij is recht opstaand bewaard geweest waarbij het zonnetje af en toe vrij spel had om de fles een beetje te belichten. Wellicht is het nog wat, ik begin echter bewust met deze, het kan dan alleen maar beter worden. Normaal drink ik witte wijn op zo'n veertien graden Celsius, deze bewaar ik expres in de koelkast. In het glas is hij behoorlijk intens strogeel, helder. Gematigd aromatisch, boenwas, gedroogde honing, zonnebloemolie, nauwelijks fruit. In de aanzet een heel klein fruitig zoetje, voldoende zuren, nog een best stevig bittertje, warm in de slokpijp, lange afdronk. Geconcentreerde smaak, laag qua intensiteit, gedroogde honing, lychee, citroen, boenwas. Hij lijkt wat aan de geoxideerde kant te zijn maar nog net niet storend genoeg. Het is mij duidelijk dat deze in zijn jonge jaren veel expressiever geweest is dan dat hij nu is. In combinatie met een passend gemaakt gerecht is hij nog te redden maar zo sec drinkt het niet makkelijk weg. Ik had me er op ingesteld van tevoren. Alcohol is 13,5%, vier maanden sur lies in Frans eikenhout. Verse exemplaren zijn verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.