28 februari 2023

Weingut Von Winning Pfalz 'Win Win' Rosé Trocken 2020

weingut-von-winning-win-win-rose
Eventjes twee rosé's achter elkaar, gisteren een Fransoos, vandaag een Duitsman... of vrouw... of persoon om het maar even genderneutraal te laten. Waarom wordt rosé trouwens zo vaak geassocieerd met het vrouwelijk geslacht? Volkomen onterecht, de neutrale en vaak mannelijke wijnproever moet ook gewoon in staat zijn om rosé naar waarde en kwaliteit in te schatten. Ik hou juist enorm van die diversiteit in de wijnwereld. Rood, wit, rosé, blanc de noir, oranje, zoet, sprankel, sherry, vin naturel... het kan me niet divers genoeg zijn. Zolang het kwalitatief maar correct en goed geproduceerd is. Ik heb het gevoel dat er in Duitsland ook steeds meer rosé gemaakt wordt, ik heb geen cijfers echter. De producten van Weingut Von Winning zie ik op diverse kanalen van de social media regelmatig voorbij komen. Toen ik weer eens in Duitsland was bezocht ik de REWE en nam dit exemplaar mee. Een blend van grotendeels pinot noir, aangevuld met lemberger, oftewel blaufränkisch en st. laurent. Een interessant triootje bij elkaar. Alcohol is 12,5% en hout heeft deze rosé niet gezien. In het glas helder, de kleur van wilde zalm, oranje dus in plaats van roze. Redelijk zoet, pétillant, fraaie zuren, klein bittertje, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, bloedsinaasappel, rode grapefruit, aardbei, kers, citroen, limoen. Erg mooi in balans, het zoet mooi "tegengewerkt" door de zuren en de bitters, enorm hoge doordrinkfactor. Gastronomisch is er van alles bij te verzinnen, ik denk in eerste instantie aan garnalen, krab en kreeft maar hij is net zo lekker om gewoon zomaar te drinken, zonder iets. Lekker genieten op een terrasje in de zon, de voorbij lopende mensen aanschouwend. Morgen begint de klimatologische lente alweer.