10 februari 2023

Caves de Marsigny AOC Crémant de Bourgogne Blanc de Noirs Brut

caves-de-marsigny-cremant-de-bourgogne
Er liggen nog wat oude exemplaren van deze sprankelwijn te rusten in mijn kelder maar in de tussentijd vond ik het nodig om weer eens een vers exemplaar te openen. Het lotnummer vertelt me dat hij in 2022 is gebotteld. De gebruikte (blauwe) druivenrassen zijn pinot noir en gamay, het is een "blanc de noirs" dus het sap is licht van kleur. Alcohol is 12%, geen hout, deze excellente "bubbel" staat alweer wat jaartjes bij de Jumbo (voorheen bij de C1000) voor net geen tientje. Die prijs is een stabiele en constante factor, het is net alsof de inflatie geen vat krijgt op deze crémant de Bourgogne van Caves de Marsigny. Overigens regelmatig, en zeker tijdens de decembermaand, met korting. Bij het inschenken een lang aanhoudende fijne mousse, kleine belletjes blijven in het glas. Licht strogeel van kleur. Heel fris in de neus, citroen, munt, gele appel, witte peer. In de mond droog, hoge zuren, strak, iets drogend op de tanden en tandvlees, middellange afdronk. Geen hoge smaakintensiteit, wel geconcentreerd, citroen, gele appel, munt, heel licht notig. Ook "vers" is hij mooi, heel strak en verfijnd en zoveel smakelijker dan een goedkope Prosecco. Ik kan deze wijn gerust mijn "guilty pleasure" noemen. En wat eet ik daar dan bij? Gewoon lekker frietjes met mayonaise.