03 februari 2023

Marquès de la Concordia Hacienda Zorita Unamuno Vineyard Arribes del Duero Natural Reserve Syrah 2015

marques-de-la-concordia-hacienda-zorita-unamuno-natural-reserve-syrah
Een willekeurige fles rode wijn voor alledag met schroefdop in de categorie tot acht euro staat al vier dagen geopend. Ik proef 'm weer en concludeer dat-ie nog helemaal prima is en exact hetzelfde smaakt als op de dag van openschroeven zelf. De fles gaat leeg en ik blijf zin houden in rode wijn. Ik check de biodynamische kalender via de app "When Wine" en zie dat het hele etmaal zeer gunstig is om een fles wijn te drinken. Dat zijn de beste dagen. Of je er nu in gelooft of niet, het is geen exacte wetenschap, bij mij valt het vaak samen en pakt het meestal bijzonder goed uit. Spoiler alert: de wijn die ik daarna opentrok en nu ga bespreken bevalt ook weer prima. Het is een monocépage van het druivenras syrah, al eerder dronk ik dezelfde wijn, toen van het uitstekende oogstjaar 2009. Nog steeds 24 maanden rijping in eikenhouten vaten van Franse en Amerikaanse origine, alcohol nu is 13,5%. Ik begin met te vermelden dat deze wijn, van dit oogstjaar lucht nodig heeft. Het mag een hoop lucht zijn, flink overklotsen in een karaf een aantal uur van tevoren of de geopende fles een uur of tien laten voor wat-ie is. Anders is het hout een beetje overweldigend. Maar ook dan begint het op de stille spiegel met hout. Complexe tonen volgen, koffie, pure chocolade, tabak, eucalyptus, pas daarna volgt het rijpe zondoorstoofde zwarte fruit. Hij is droog, enorm sappig, goed in balans en heeft een lange afdronk. Intense smaak, rijpe zwarte kersen, tabak, hout, eucalyptus, rokerig. Niet langer opleggen, nu op dronk. Zolang de voorraad strekt verkrijgbaar bij Brederode Wijnkopers.