15 februari 2023

Cascina Gilli DOCG Barbera d'Asti 'Le More' 2020

cascina-gilli-barbera-dasti-le-more
Niet alleen kun je vaak een bonus van je werkgever verdienen wanneer je een nieuwe collega aandient, het personeelstekort is nijpend, ook die collega zelf is uiteraard dankbaar voor de nieuwe baan. Dat ondervond mijn vrouw die om die reden ook nog eens een fles wijn mocht ontvangen van de door haar vers aangebrachte collega. Zij drinkt echter geen alcohol dus de fles wijn is voor mij. Van het druivenras barbera worden veel wijnen gemaakt in Italië, ik moet echter constateren dat dit pas mijn tiende monocépage van deze druif wordt. Volkomen onterecht dat ik er niet meer van op heb. Ik vergelijk 'm meestal met de gamay uit de Beaujolais. Wijnen gemaakt op het fruit, wars van complexiteit maar oh zo smakelijk. Het exemplaar van vandaag heeft een behoorlijk percentage alcohol van 14,5%, geen hout. Een diep paarse kleur, intensiteit 3 uit 5. Behoorlijk aromatisch, rijpe rode kersen, specerijen, droppig. Prachtig zalvend mondgevoel, in de aanzet een zoetje, fraaie hoge zuren, tannines slechts 1 uit 5, enorm sappig, speekselopwekkend, klein bittertje, lange afdronk. De smaakintensiteit is hoog, vooral rijpe rode kersen en weinig anders. Echt op het fruit dus.