21 februari 2023

Domaine de Saint Clément IGP Val de Montferrand 'Petit Soir d'Automne' 2018

domaine-de-saint-clement-val-de-montferrand-petit-soir-dautomne
Een biodynamische bloemdag laat ik zelden aan me voorbij gaan, ook al valt-ie op een doordeweekse (werk)dag. Dan trek ik maar al te graag een fles wijn open. Vandaag valt m'n oog op deze rode blend uit het wijngebied Languedoc-Roussillon, specifiek de IGP Val de Montferrand, de regio rondom de stad Montpellier. De gebruikte druivenrassen zijn petit verdot, merlot en sangiovese waarbij die laatste van origine Italiaanse druif natuurlijk een vreemde eend in de bijt is in Frankrijk. Het alcoholpercentage bedraagt 14% en contact met hout heeft deze wijn niet gehad. In het glas een diepe magenta tot paarse kleur, intensiteit 4 uit 5. Redelijk aromatisch, volrijpe zwarte kersen, zondoorstoofde zwarte pruimen, kruidig, pure chocolade. Zalvend zacht mondgevoel, behoorlijk zoet, nipt voldoende zuren, tannines 2 uit 5, iets drogend op m'n tandvlees, heel klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, volrijpe zwarte kersen, zondoorstoofde zwarte pruimen, chocolade. Echt wel terugkoelen deze wijn, de balans slaat door naar de alcohol en intensiteit. Een slok of twee en ik word er al moe van. Dit is voor de notoire alcoholgebruiker die na één glas al op z'n kop wil staan maar voor een wijnliefhebber is dit too much. Op dag twee lijkt het zelfs meer op een Ruby Port. Elegantie en subtiliteit is ver te zoeken. Lekker maar niet voor mij. Verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.