27 februari 2023

Gérard Bertrand Sud de France AOP Languedoc 'Cote des Roses' Rosé 2021

gerard-bertrand-cote-des-roses-rose
Eerder beschreven exemplaren hier op Wijn-Blog uit de serie "Cote des Roses" van Gérard Bertrand had ik uit Frankrijk zelf meegenomen. Daar staan ze ondermeer bij de Carrefour. Ik was dan ook blij verrast dat ik deze rosé bij onze eigen lokale Albert Heijn zag staan. In de bonus ook nog eens een keer. Een blend van de druivenrassen grenache noir, syrah en cinsault uit het zuiden van Frankrijk. Het percentage alcohol is 13% en hout heeft hij niet gezien. In het glas een heldere, zalmroze kleur. Behoorlijk aromatisch, rood fruit, citrusfruit, witte peper, peer, meloen, salmiak. Heel klein fruitig zoetje in de aanzet, zeer goed in balans gehouden door de aanwezige speekselopwekkende hoge zuren en het aangename bittertje, de afdronk is lang. Aardbei, framboos, kers, citroen, bloedsinaasappel, lychee, peer, watermeloen, witte peper, hintje salmiak in de finale. Behoorlijk hoge smaakintensiteit, dit is een rosé die z'n spierballen laat zien, gastronomisch veelzijdig inzetbaar, mag best met een gerecht zijn dat hoog op smaak is. Niet heel subtiel of ingetogen maar wel goed in balans, zuiver en voorzien van een hoge doordrinkfactor. De onderkant van de fles is fraai gevormd als een roos. Ik plaats 'm bij mijn aanraders.