09 februari 2023

Ridgeview Wine Estate Sussex Cavendish Brut

ridgeview-cavendish-brut
Voor het eerst een wijn uit Engeland voor mij. Uiteraard een "bubbel" want daar staat het land nu al om bekend. Door de opwarming van de aarde schuift de wijnbouw steeds verder op naar het noorden en in Engeland hebben ze uitstekende kalkrijke bodems waar sprankelwijnen vandaan komen die met Champagnes kunnen wedijveren. Dat heb ik althans mogen lezen. Nu wil ik pogen dat zelf te ervaren. Ik weet niet of ik een topwijn in m'n glas heb op dit gebied maar ik moet ergens beginnen. De druivenblend bestaat toevallig (?) uit het trio van dezelfde usual suspects die in Champagne de dienst uitmaken: pinot noir 41%, pinot meunier 30% en chardonnay 29%. Het percentage alcohol is 12%, geen houtgebruik en dit exemplaar werd meegenomen na een trip naar Londen en kwam bij Marks & Spencer vandaan. Een vrij agressieve mousse bij het inschenken, hij is ook alweer snel verdwenen. Parelende kettingen van kleine belletjes blijven dansen in het glas. De kleur is heel licht strogeel met een kleine groene zweem. Fris in de neus, Granny Smith, de geur van autolyse (afbraak van dode gistcellen), citroen, licht floraal, mineraal, natte vuursteen. Droog in de mond, bijna beendroog zelfs, mooie precieze zuren, strak, micro-bittertje, lange afdronk. Best nog een hoge smaakintensiteit en concentratie, citroen, grapefruit, Granny Smith. Wauw, wat een strak modelletje is dit zeg! Prachtige, elegante stijl, krijtig, mineraal. Ook al is dit een zogenaamde non-vintage, een blend van verschillende oogstjaren, de kwaliteit is uitstekend. Het geprinte lotnummer op het etiket verraadt dat hij is gebotteld in 2021. Deze prachtige "bubbel" kan zeker nog minimaal een jaar of vijf in je kelder blijven vertoeven.