13 maart 2022

Marqués de la Concordia Vino de la Tierra de Castilla y León Hacienda Zorita Single Vineyard Magister 2010

marques-de-la-concordia-hacienda-zorita-magister
Eindelijk is het dan zover. Acht jaar lang mocht deze Magister nog in m'n wijnklimaatkast vertoeven nadat ik hem had gekocht. Ik weet zeker dat-ie nog veel langer bewaard kan blijven maar ik heb er nu zin in. In 2014 bezocht ik Hacienda Zorita inclusief een barreltasting van de Magister. Omdat het een vliegtuigtrip betrof dacht ik dat ik geen fles wijn mee terug naar Nederland kon nemen. Echter was dit exemplaar toevallig in de tax-free shop op het vliegveld van Madrid te koop. Daar hoefde ik niet lang over na te denken, die ging mee naar huis om hem dan nu eindelijk te openen. Wat ik al bevroedde blijkt te kloppen: hij heeft lucht nodig, veel lucht. Pas na een dag maken de overwegend tertiaire tonen plaats voor fruit. Diep paars in het glas, intensiteit 4 uit 5. Gematigd aromatisch. Eerst leer, hout, kruidig, na een dag komt daar zondoorstoofd zwart fruit bij. In de mond een heel klein en aangenaam zoetje, fraaie en precieze zuren, balans tussen filmend en strak, elegante en lange afdronk. Overall balans ook, tussen tertiaire- en fruittonen, tussen elegantie en intensiteit. Alcohol is een stevige 15% maar ook dat is in balans en niet merkbaar. Achttien maanden in Franse Allier barriques maar ook dat is in balans met het fruit. De smaakintensiteit is gemiddeld, de concentratie is verdeeld over de gehele breedte, rijp rood fruit, kersen, zwarte pruimen, zondoorstoofd zwart fruit maar niet te jammy of te lactisch, lichte hint van drop en chocolade tussen de tanden, fris, kruidig, eucalyptus, peperkoek, speculaaskruiden, kaneel. Met elke slok wordt hij lekkerder. Eigenlijk is hij nu perfect op dronk heb ik het idee. Zelden proef ik een wijn die zo mooi in balans is als deze dat is. Gisteren kreeg ik spontaan zin in Chili Con Carne toen ik deze wijn proefde, vandaag maak ik daarom Chili Con Carne. Het blijkt een prachtige combinatie. Dikke vette aanrader!