11 maart 2022

Tenuta Ulisse Merlot Rosato 2020

tenuta-ulisse-merlot-rosato
Deze rosé krijgt al een paar jaar op rij het hoogste aantal van 99 punten van de Italiaanse wijncriticus Luca Maroni. Overigens is deze meneer best wel scheutig met het toekennen van dit puntenaantal. Je gaat je bijna afvragen of deze criticus wel kritisch genoeg is. Als een Robert Parker zijn maximale score inzet, dat is dan 100 punten, dan weet je dat die wijn écht iets speciaals moet zijn want onze Bobby deelt ze niet zo vaak uit. Ik vermoed dat er bij Luca ook een beetje chauvinisme om de hoek komt kijken. Hoe dan ook, vandaag heb ik 'm in het glas en kan ik zelf gaan beoordelen of ik het iets vind. Uiteraard valt meteen de intense kleur op. De trend voor rosé scheen alsmaar lichter te zijn maar volgens mij is die wat dat betreft misschien wel op z'n retour. Helder, scharlakenrood, intensiteit 3 uit 5. Behoorlijk aromatisch, enorm veel rood fruit, aardbei, framboos, winegums. In de mond een zoetje, een lichte tinteling rond de tong, ruim voldoende zuren, meer filmend dan strak, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, aardbei, framboos, kers, droppig, heel licht kruidig. Als ik dan toch Merlot moet drinken, doe dan maar een rosé. Ik vind hem zeer aangenaam en plezierig drinken, zeker op de juiste temperatuur. Ik zou hem echter nooit zo'n hoge score geven als dat Luca Maroni heeft gedaan. Ik hou van iets meer citrustonen en wat meer spanning in mijn rosé. Desalniettemin is dit een uitstekend en correct glas wijn en ook nog eens een allemansvriend. Alcohol is 13%, geen hout, dit exemplaar kwam bij Wine In Black vandaan.