02 januari 2023

Teperberg Winery Impression Gewurztraminer 2019

teperberg-winery-impression-gewurztraminer
Inmiddels zit deze wijn in een andere fles met een ander etiket maar ik wist er nog net eentje van de vorige generatie te bemachtigen. Voor het eerst dronk ik 'm in restaurant Concours in Utrecht en was meteen verkocht. Zo anders dan Gewurztraminer uit de Elzas bijvoorbeeld. Teperberg Winery maakt wel meer wijnen van druiven die je niet in een wijngaard in Israël zou verwachten, sangiovese is daar ook zo'n voorbeeld van. Inmiddels is het alweer even geleden dat ik deze Gewurztraminer heb geproefd en het aangeschafte exemplaar heb ik bewust laten rijpen. Heel benieuwd hoe hij zich heeft ontwikkeld. Helder, prachtig fonkelend strogeel van kleur. Behoorlijk aromatisch, ananas, lychee, honing, citroen, passievrucht. In de mond een klein fraai fruitig zoetje, mooi bittertje, verfijnde en precieze zuren, speekselopwekkend, loepzuiver, lange afdronk. Enorm intense en geconcentreerde smaak, lychee, ananas, passievrucht, citroen, honing, floraal. Zo fris ook nog dat ik denk dat dit oogstjaar nog zeker vijf jaar in de klimaatkast kan blijven, misschien nog wel langer. Prachtig. Gastronomisch ook en ik denk dat je hiermee vele kanten op kunt. Niet alleen bij een voorgerecht, hoofdgerecht of een licht zoet dessert maar ook bij verschillende jonge en harde oudere kazen. Twee dagen in het nieuwe jaar en meteen al twee keer een aanrader in m'n glas. Ik voel me bevoorrecht. Alcohol is 12%, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak, onder meer Brederode Wijnkopers in Vianen.