04 januari 2023

Viña Luis Felipe Edwards DO Valle de Leyda Marea Syrah 2017

vina-luis-felipe-edwards-marea-syrah
Nee, het is geen doorgestoken kaart. Nee, ik word niet gesponsord en heb er gewoon voor betaald. Nee, het is geen vriendjespolitiek. Het feit wil nou eenmaal dat de eigenaresse van Brederode Wijnkopers, een voormalige werkplek van me, een uitstekende neus heeft voor goede wijn. Vier wijnen op rij uit hun assortiment en vier keer mag en kan ik ze bij mijn aanraders plaatsen. Simpelweg omdat ik ze zeer de moeite waard vind. De prijs-pretverhouding is in mijn optiek in balans en de wijnen zijn gewoon lekker. Laat ik dat even nuanceren: ik vind ze lekker want smaak is natuurlijk subjectief. Kwaliteit is dat echter niet, dat is te meten en naar mijn mening en dankzij veel proefervaring en scholing kan ik stellig beweren dat de kwaliteit van deze wijnen zonder meer goed is. Alleen omdat ik ze nu toevallig achter elkaar proef lijkt het opvallend dat ze allemaal in mijn sectie "aanraders" belanden. Hoe dan ook... ik heb dus weer een uitstekende wijn in m'n glas. Syrah uit Chili, acht maanden rijping in Frans eikenhout, alcohol is 14,5%. De kleur en de diepte ervan is zoals die moet zijn voor syrah: diep paars, intensiteit 3 uit 5, helder. De neus is ingetogen maar duidelijk: eucalyptus, hout, grafiet, licht rokerig, rijpe kersen, floraal, zwarte pruim, bramen, leer... lekker complex. In de mond een klein fraai zoetje, hoge zuren, eindelijk weer eens wat tannines van formaat (3 uit 5), wat drogend op de tanden, mini-bittertje, hele lange afdronk. Enorm intense en geconcentreerde smaak, zwarte pruim, eucalyptus, rijpe kersen, leer, grafiet, hout, rode grapefruit. Serieuze wijn, toegankelijk maar niet makkelijk, enige proefervaring wel gewenst om dit op de juiste waarde te schatten. Mocht je nu eerst een glas willen proberen voordat je overgaat tot aanschaf van een hele fles dan kun je die bij wijnbar Benjamins in Vianen gaan proeven. Bestel je meteen wat lekkere hapjes erbij. Check hun site voor de openingstijden en reserveer van tevoren. De wijn is overigens ook te koop bij de Sligro en de wijnspeciaalzaak.