21 januari 2023

Hardy's Sparkling Alcohol Free Zero

hardys-sparkling-alcohol-free-zero
Alcoholvrije wijnen blijven altijd een uitdaging om te proeven. Wanneer er koolzuur in zit valt het nog wel mee. Het mondgevoel en de koude temperatuur maskeren een hoop tekortkomingen. Voorwaarde is dan wel dat de wijn niet te zoet is. Vandaag heb ik, op aanraden van Hubrecht Duijker, deze "Sparkling Zero" van Hardy's in m'n glas. Het grootste gedeelte, 96% is gemaakt van chardonnaydruiven, de rest valt onder "overig". Zoals gemeld: geen alcohol, nou ja... een heel klein beetje: 0,05%. Te verwaarlozen dus. Geen houtrijping. Een alleraardigst prijsje: €4,99 bij de supermarkt Plus. Bij het inschenken een behoorlijke mousse, middelgrote bubbels, lang aanhoudende parelende kettingen van kleine bubbels. Ik drink 'm vanuit een groot glas voor rode wijn. Redelijk intens strogeel van kleur. Behoorlijk aromatisch, witte peper, citroen, munt, kurkuma, maïs, citroengras. In de aanzet een heel klein zoetje, hoge zuren, geen bitters, strak, fris. Hoge smaakintensiteit, citroen voorop met grote voorsprong, daarachteraan komen fris-zure groene appeltjes, Granny Smith, wat munt, kurkuma en witte peper maar in een hele kleine dosis. Ik ben blij dat deze wijn, pardon... gedéalcoholiseerde wijn nu eens niet alleen maar naar wit druivensap smaakt. Als het moet zie ik mezelf dit nog wel eens bestellen op een terras wanneer ik nog moet rijden of zoals nu, wanneer ik de griep heb en m'n keel even geen alcohol kan verdragen. Ik kan nog steeds niet zeggen dat ik dit lekkerder vind dan een versie mét alcohol maar van alle alcoholvrije sprankelende wijnen die ik tot nu toe heb geproefd staat deze wel met stip bovenaan de hitlijst.