14 januari 2023

Bodegas Aragonesas Coto de Hayas DO Campo de Borja Garnacha Centenaria 2019

bodegas-aragonesas-coto-de-hayas-campo-de-borja-garnacha-centenaria
Campo de Borja is een relatief onbekende DO in Spanje. Hier heerst een landklimaat met extreem hete zomers en zeer koude winters. De garnacha tinta oftewel grenache noir speelt hier een hoofdrol. Ik heb daarvan nu een monocépage in m'n glas. Vier maanden rijping in nieuw Frans eikenhout, alcohol is 14,5%. De wijn heet 'Centenaria' omdat de druivenstokken minstens honderd jaar oud zijn. In theorie zou dat zeer geconcentreerde wijnen opleveren, ik ga het proeven. In het glas helder, felrood, intensiteit 2 uit 5. Gemiddeld aromatisch, vers rood fruit, zure kersen, bessen, heel licht kruidig, van het hout is vrijwel niets te ruiken. Zacht in de mond, droog, hoge zuren, klein bittertje, warme en lange afdronk. Hoge smaakintensiteit en -concentratie, één en al vers rood fruit nu, zure kersen, bessen, kleine hint van zwarte pruimen, rode grapefruit. Ook in de smaak is het houtgebruik niet te ontwaren. Veel te vroeg geopend denk ik. Een wijn van dit kaliber, in een hele zware fles overigens, kan nog zeker tien jaar in je kelder blijven ontwikkelen. Tenzij je van wijn gemaakt "op het fruit" houdt, dan zou ik 'm nu opentrekken. Over een jaar of tien tot vijftien verwacht ik echter dat zijn complexiteit toegenomen zal zijn. Deze en meer wijnen van hetzelfde huis zijn te koop bij Brederode Wijnkopers.