11 januari 2023

Baron von Maydell Baden Spätburgunder 2018

baron-von-maydell-spatburgunder
Voor werk moest ik even de grens over naar onze oosterburen. Als het even kan duik ik dan ook nog even de lokale super in om naar de wijnen te kijken. Vooral Riesling en Spätburgunder neem ik dan weer mee naar huis. Bij de REWE vond ik dit exemplaar, later thuis bleek dat deze ook gewoon in Nederland bij de PLUS op de schappen staat. In Duitsland was hij echter ruim een euro goedkoper, overigens heeft de PLUS heel januari een kortingsactie. Alcohol is een behoorlijke 14%, geen melding van houtrijping. Het feit dat-ie onder de schroefdop zit doet mij in ieder geval vermoeden dat de wijn op het fruit is gemaakt. We gaan het proeven (of niet). In het glas helder, felrood, intensiteit 1 uit 5. Flink aromatisch, het rode fruit spat het glas uit, aardbei, rozenbottel, rabarber, rode grapefruit, floraal. In de mond droog, iets drogende tannines op de tanden (1 uit 5), speekselopwekkende hoge zuren, lekker sappig, bittertje, middellange afdronk. Lage smaakintensiteit maar hoge concentratie, bloedsinaasappel, rode grapefruit, aardbei, limoen, kersen. Heel in de verte ook nog iets aards, bosgrond, kreupelhout. Mocht deze wijn toch houtrijping gehad hebben dan is dat in heel groot en wellicht gebruikt hout. Zeer exemplarisch voor Duitse Spätburgunder, de #pinotnoirlover zal deze zonder meer kunnen omarmen.