20 januari 2023

Famiglia Castellani DOCG Chianti Classico Riserva 2016

famiglia-castellani-chianti-classico-riserva
Volgens mij heb ik het hier al eens eerder geroepen: Chianti drink ik voortaan alleen nog maar in de kwaliteit "Classico Riserva" of hoger. Hoger betekent op dit moment "Gran Selezione". Er was een lange periode dat ik helemaal geen Chianti dronk, het trok me niet. Tot ik er een behoorlijk aantal achter elkaar proefde. Niet alleen de verschillen in kwaliteit maar ook in stijl haal je er dan goed uit. Sindsdien ben ik ze beter leren waarderen. Vandaag heb ik een monocépage van de druif sangiovese in m'n glas. Helder, felrood tot magenta van kleur, intensiteit 2 uit 5. Op de "stille spiegel" vooral hout, minimaal 24 maanden rijping inclusief drie maanden flesrijping is vereist voor de kwaliteit classico riserva. Na het walsen met m'n glas komt er fruit bij, vers rood fruit, rode bessen, zure kersen, ook wat vanille. In de mond droog, zelfs bijna beendroog, hoge zuren, iets op de tanden drogende tannines (2 uit 5), geen bitters, middellange afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, rode bessen, zure rode kersen, hout, een aardse toon, heel sappig, mooie rijpingstonen. Met een alcoholpercentage van slechts 13% mag deze Chianti Classico Riserva zich scharen in de categorie elegante wijnen met een uitstekende balans en een hoge doordrinkfactor. Niet te koud inschenken en hij mag behoorlijk wat lucht hebben. Na geruime tijd wint het fruit het van de secundaire tonen. Deze kocht ik bij de REWE.