03 januari 2023

Fonjoya IGP Pays d'Hérault Mont Baudile Fier Comte Rouge Cuvée Réservée 2021

fonjoya-mont-baudile-fier-comte-rouge
Onder hetzelfde etiket levert Fonjoya een witte, een rosé en deze rode wijn die ik nu in m'n glas heb. De rosé heb ik eerder al eens besproken, de witte zal later nog volgen. Deze wijnen worden geïmporteerd door Brederode Wijnkopers en worden verkocht aan de Horeca. Mocht je ze eens willen proberen dan raad ik je aan om eens naar Wijnbar Benjamins in Vianen te gaan, vergeet dan vooral niet om wat van de heerlijke hapjes erbij te bestellen. Check de site voor de openingstijden en reserveer tijdig. De rode wijn bestaat uit de druivenrassen carignan, grenache noir, cinsault en syrah, het alcoholpercentage is 13% en de vergisting en rijping geschiedde in roestvrij staal. Helder, dieprood tot paars van kleur. Gemiddeld aromatisch, perendrups, framboos, kers, licht kruidig, fris. Een prachtig zacht mondgevoel, heel aangenaam fruitig zoetje, fraaie zuren, klein bittertje, enorm sappig, warm, lange afdronk. Intense smaak, perendrups, framboos, kers, drop, kruidig, rode grapefruit. Voor een wijn gemaakt "op het fruit" en voor alledag vind ik dat-ie nog behoorlijk wat diepgang heeft. Hij is zeer goed in balans en heeft een hoge doordrinkfactor. Deze wijn moet je niet opleggen, met al z'n fruit en prachtig mondgevoel is dit een wijn om nu te drinken. Geloof het of niet maar ook de derde wijn in het nieuwe jaar komt bij mijn aanraders, dat is al drie uit drie!