31 december 2021

G.H. Martel Champagne Cuvée Victoire / Celebration Brut Vintage 2012

martel-champagne-victoire-celebration-vintage
Deze Champagne had ik op vakantie in Frankrijk met voorbedachte rade gekocht om open te trekken op een zondag dat Max Verstappen weer eens een keer een overwinning op zijn naam zou schrijven. Dat heb ik in totaal tien keer kunnen doen in 2021. Ik was dit exemplaar echter een beetje vergeten nadat ik de officiele "bubbelwijn" Ferrari al had geopend bij zijn laatste overwinning waar Max maar meteen de wereldtitel pakte. Alhoewel ik altijd propageer dat je Champagne niet moet bewaren tot oud en nieuw, ga ik hem toch op de laatste dag van het jaar 2021 openen. Maar niet bij oliebollen of appelbeignets, daar is-ie te droog voor. Sushi en andere kleine hartige hapjes. En niet pas om middernacht maar aan het begin van een lange avond. Een blend van 50% pinot noir, 40% chardonnay en 10% pinot meunier, alcohol is 12%, geen hout. Bij het inschenken een vrij grove mousse die snel verdwijnt, kettingen van kleine bubbels blijven achter in het glas. Licht aromatisch, gistcellen, wit brood, gele appel, citroen. In de mond droog, strak, scherpe zuren, klein bittertje, korte afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, citroen, limoen, gele appel, ananas, heel licht aards in de finale. Niet te koud schenken. Gezien de prijs van net iets meer dan 27 euro, wat niet duur is voor een vintage Champagne, is het precies wat je ervan kunt verwachten. Wat oppervlakkig, geen diepgang. Ik heb veel betere exemplaren uit het uitstekende oogstjaar 2012 geproefd. Kan zeker nog een aantal jaar in de kelder blijven liggen.