21 december 2021

Nicolas Vellas Gros Manseng Orange Wine

nicolas-vellas-gros-manseng-orange-wine
"Orange wine for the curious" lees ik op het etiket van dit exemplaar dat op de schappen van de Franse Intermarché staat. Voor een schappelijk prijsje ook nog eens. De oranje wijnen die ik tot nu toe heb gekocht zaten allemaal zo rond de zeventien euro, deze doet het voor de helft. Is het om de consument over de streep te trekken? Hij die de klok heeft horen luiden maar het niet heeft aangedurft om die "hippe" oranje wijn een kans te geven voor die hoge prijs? Ik werd er in ieder geval door getriggerd, mede door de afsluiting met een laagje wax en het hippe etiket en inmiddels weet ik ook wat ik kan verwachten bij oranje wijn. Eens kijken of het "concept" oranje wijn met voeten getreden wordt of dat ze echt hun best hebben gedaan. Met de kleur hebben ze zich in ieder geval ingehouden: die is eerder intens geel dan oranje. Wel helder. Ook geen uitgesproken funky aroma's, iets floraal, kamille, honing, mango. In de mond heel droog, nauwelijks een spoortje restzoet te bespeuren, voldoende zuren, licht drogend, lange afdronk. Lage smaakintensiteit, gedroogde abrikoos, mango, kamille, honing, kruidig. Alsof je koude thee met alcohol drinkt. Ik vind dat ze in ieder geval met de smaak de essentie van oranje wijn goed hebben weten te vangen. Of het voldoende is om de twijfelaar over de streep te trekken waag ik te betwijfelen, daar is deze oranje wijn dan net weer iets te oranje voor... als je begrijpt wat ik bedoel. Heel interessant vind ik dat ze de druif gros manseng hiervoor hebben gebruikt. Doorgaans maakt men daar zoete wijnen van. Ik heb het idee dat de eigenschappen van de druif in deze wijn zeer goed zijn gevangen. Geen terroir-expressie maar druif-expressie. Dat lijkt ook logisch gezien er veel langer "skin-contact" heeft plaatsgevonden dan bij "gewone" witte wijn van deze druif. Voor die prijs zeker eens het proberen waard, of je het "lekker" gaat vinden is puur persoonlijk. Ikzelf vind het heel prettig om de essentie van gros manseng te proeven. Maar ja, niet iedereen is een "grape-geek" zoals ik. Alcohol is 12%, geen hout, non-vintage, biologisch, vegan, geen toegevoegd sulfiet, vin de France.