04 januari 2012

Le Fûtreau Chinon AOC 2008

M'n eerste mono-cépage wijn van de cabernet franc druif. Dat wil zeggen, volgens de AOC regels van Chinon moet er minimaal 95% cabernet franc in zitten en mag de rest aangevuld worden met cabernet sauvignon, maar ik ga even uit van één druivenras. Deze kocht ik bij de LIDL in Frankrijk voor €3,29 alcoholpercentage 12,5%. Helder dieprood in het glas met paarse tonen. Ik wil heel graag potloodslijpsel ruiken, dat hoort bij de cabernet franc, en gelukkig doe ik dat ook. Redelijk wat kruidigheid ook. In de mond komt gelijk dat potloodslijpsel naar voren, behoorlijk hoog in de tannines en vrij drogend in de mond. Zuurgraad is ook relatief hoog, maar wel goed in balans. Fruit is moeilijk te benoemen of het zouden rode bessen moeten zijn, geen overrijpe maar vroeg geplukt. Ik kan niet zeggen dat ik het een mooi glas wijn vind maar ik vind hem wel typerend voor de druif en de streek, voor zover ik dat laatste al kan stellen. Wat ik kan vinden via Google was 2008 in de Loire een niet al te best jaar, maar de kwaliteit verschilt natuurlijk ook nog per producent. Deze wijn won nog wel een gouden medaille op het "Concours des Vins du Val de Loire" in 2010, maar of dat nu zoveel zegt. Het meest complimenteuze wat ik erover kan zeggen is dat hij "typisch" is en laat ik het daarbij houden.