22 juli 2011

Les Celliers des Terres de Loire Coteaux du Layon AOC 2008

#Twitterproeverij. Vrijdag 22 juli om 20:00 uur schrijf ik al twitterend dit blog. Het thema is dessertwijn met edele rot, pourriture noble in het Frans. Mijn keuze is misschien een beetje vreemde eend in de bijt, in de zin van dat het geen typische dessertwijn is zoals een Sauternes of Tokaj. Hij zit ook in een a-typische fles, maar de chenin blanc druiven waarvan deze wijn is vervaardigd, hadden edele rot toen men ze plukte laat in het jaar 2008. Ik ben gewend dat zoete dessertwijnen een vrij hoog alcoholpercentage hebben, 15% of meer, maar deze heeft slechts 11,5%. Misschien had ik alleen nog maar de versterkte wijnen geproefd. Dit exemplaar haalde ik bij de Carrefour voor slechts €6,05.

#Strogeel in het glas, goed gekoeld. #Eerste neus doet me denken aan de oude wijnen die ik gisteren allemaal door de gootsteen heb gemieterd. #Misschien nog iets te koud, even laten opwarmen. #Hele aparte geur. #Ananas, hoog in het zuur, niet te stroperig. #Het zoet valt nog wel mee, hij heeft iets noterigs ook. #Sinaasappelschil zorgt voor een bittertje. #Nu ga ik me aan een hapje vanille ijs met kersen wagen. #De wijn blijft overeind, al lijkt het alsof de zoetheid is afgenomen. #Ik ben alweer aan m'n tweede glas toe. En vanavond wordt er niet gespuugd. #Ik haal er niet meer uit. Hij was zeker niet complex, maar gelukkig ook zeker niet vervelend. #M'n derde glas alweer. Hoe later op de avond... #Had tijdens SWEN2 cursus ook al eens botrytis geproefd. Was even vergeten hoe lekker dit is! #Schenk nu m'n vierde glas in. De limiet. #Twexit.