28 juli 2023

Herdade dos Grous Vinho Regional Alentejano Moon Harvested 2016

herdade-dos-grous-moon-harvested
Vijf jaar geleden had ik van deze wijn het oogstjaar 2010 al eens geopend. Toen zou dat mijn eerste monocépage van de alicante henri bouschet moeten worden. Helaas, die had kurk en vanaf oogstjaar 2014 doet de wijnmaker er een beetje touriga nacional bij dus is het geen monocépage meer. Al zou het 99% om 1% zijn, voor mij geldt dat een monocépage voor de volle 100 procent van één druivenras gemaakt moet zijn. Toch gaat-ie vandaag maar 'ns een keer in de herkansing zij het dan als blend gerubriceerd. Twaalf maanden houtrijping in Frans eiken, alcohol is 14%. In het glas dieprood tot magenta, intensiteit 3 uit 5, licht nevelig. Behoorlijk aromatisch, rijp fruit, kersen, pruimen, bramen, krenten, "malo", Wicky, hangop, iets prikkelend hoog in de neus, alcoholisch. In de mond een behoorlijk zoetje met dito zuren als tegenhanger, wellicht aangezuurd, stevige tannines (4 uit 5), da's lang geleden voor me, klein bittertje, warm, alcoholisch, lange afdronk. Intense smaak, beetje log, vermoeiend, rijpe zwarte kersen, malo, pruimen, bramen, krenten. Dit is een wijn voor op een koude, gure winteravond in combinatie met een rijk wildgerecht of stoofvlees met zoete elementen. Als de mussen van het dak vallen in de zomer zou ik 'm niet opentrekken. Wat ik nu dus wel heb gedaan, ik ga de fles even in de koeling zetten. Voor mijn eigen smaak vind ik hem te overwhelming, maar da's persoonlijk. Deze wijn is verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.