01 juli 2023

Groupe Clinet AOC Bordeaux 'Ronan' by Clinet 2016

groupe-clinet-bordeaux-ronan-by-clinet
Vandaag een wijn die door weer een collega van me is geschonken, dit keer was het Peter. Hij is bevriend met de vrouw die deze wijn op de Japanse markt zet. Geheel belangeloos had hij dit voor haar geregeld en ik mag mijn eerlijke en ongezouten mening hier over deze wijn spuien. Oei... dan neem je een zeker risico wanneer je met een monocépage van merlot komt aanzetten. Alhoewel ik, mijn blogs over wijnen van deze druif teruglezend, steeds positiever ben geworden over merlot. Maar wellicht is dat het gevolg van het steeds betere wijnen kopen. Even gegoogeld wat er over deze wijn her en der is geschreven. Collega wijnschrijvers Harold Hamersma en Onno Kleyn waren er in ieder geval goed over te spreken. Laat ik 'm maar eens even ontkurken dan. Het alcoholpercentage is 13,5%, hij heeft een "klassieke" opvoeding genoten van twaalf maanden... dan heb ik het over hout. Geen idee of het nieuw of gebruikt is, geen idee of het groot of klein hout is. Op de website van het merk zelf staat het niet vermeld. Château Clinet is verantwoordelijk voor deze wijn, hun vlaggenschip is de Pomerol. Aan het hoofd staat Ronan Laborde, de naamdrager van de wijn die ik nu ga bespreken. Zeg maar: de tweede wijn van Clinet, wellicht zelfs de derde. De druiven voor Ronan by Clinet zijn afkomstig van verschillende terroirs om en nabij Pomerol, namelijk uit Côtes de Castillon, Côtes de Bourg en Lussac-Saint-Emilion. Karafferen mag, hij heeft wel wat lucht nodig. In het glas helder, dieprood tot paars, intensiteit 3 uit 5. Stoer op de stille spiegel, boers, rustiek, kruidig, eucalyptus. Na het walsen met m'n glas komen daar mooie tonen van rijp zwart fruit bij, kers, pruim, bessen, bramen. Een prachtig fris eucalyptus-laagje blijft daarboven zweven. Zacht mondgevoel, in de aanzet een heel klein fruitig zoetje, verder droog, op de tanden drogende tannines, nog best stevig, 3 uit 5, fraaie hoge zuren, meer strak dan filmend, klein bittertje, lange talmende afdronk. Geen logge wijn, elegant, sierlijk, subtiel. De smaakintensiteit en -concentratie zijn gemiddeld, er zit een enorm goede balans in deze wijn. Donker fruit, kers, braam, pruim, bes maar ook leer, koffie, hout, chocolade, kruidigheid, iets droppig in de finale. Ongemerkt schenk ik al voor de derde keer in. Spannende wijn, complex met een voor de geoefende wijnliefhebber hoge doordrinkfactor. Ik denk dat de "gemiddelde consument", dan heb ik het eigenlijk over diegene die zijn wijn alleen in de supermarkt koopt, deze wijn wat aan de rauwe kant zal vinden, hard, groen. Ruim tien jaar geleden zou ik er waarschijnlijk ook zo over hebben geoordeeld maar gelukkig heb ik inmiddels heel veel proefervaring om te kunnen constateren dat dit een kwalitatief hoogstaande wijn is. De importeur voor Nederland is Colaris, daar vind je overigens ook de Pomerol van Château Clinet. Daar hangt een iets hoger prijskaartje aan, de Ronan is heel scherp geprijsd voor z'n kwaliteit. Nogmaals bedankt Peter!