24 juli 2023

Domaine Lacroix-Vanel AOP Languedoc Pézenas 'Fine Amor' 2015

domaine-lacroix-vanel-pezenas-fine-amor
Vandaag weer een wijn uit 2015. Ik had besloten deze voorrang te geven in verband met het bespeuren van versnelde ouderdom bij de wijnen in mijn kelder uit dit oogstjaar. Van dit exemplaar had ik zelfs jaargang 2016 al eerder besproken. Alles voor wat betreft de statistieken kan ik hier knippen/plakken. Alcohol is 14%, geen rijping in hout maar in tanks bekleed met epoxyhars, gebruikte druivenrassen grenache noir (60%), syrah (20%) en cinsault (20%), biologisch geteelde druiven. Tot zover de cijfertjes, nu de kurk eruit. In het glas helder, dieprood, kleurintensiteit 2 uit 5, licht oranje schakering in de rand. Daar zit dus al een enorm verschil met die van 2016. Op de stille spiegel boers, rustiek, na het walsen met m'n glas komt daar zondoorstoofd zwart fruit bij, leer, kruidig, garrigue. In de mond droog, tannines 2 uit 5, iets rauw, groen, hoge zuren, strak, middellange afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit, hoge concentratie, groene paprika, leer, zwart fruit, kersen, bessen, pruimen, bramen, kruidig. Elegante stijl, complex, goed doordrinkbaar maar veel meer tertiaire tonen dan die uit 2016, minder fruitgedreven. En daar krijg ik dus weer mijn gelijk. Persoonlijk prefereer ik de 2016. Laat díe nou gelukkig nog wel verkrijgbaar zijn via Op Dronk.