15 juli 2023

Château de l'Horte Vin de France Rosé de l'Horte 2022

chateau-de-lhorte-rose-de-lhorte
Nog steeds zie ik "wijnfluencers" die minder of zelfs niets met rosé hebben. Het gevolg van het aanbod in onze "supers" ben ik bang maar dat is een mening die zo'n vijftien jaar geleden ooit is gevormd, ingesleten en niet meer aangepast. Bij anderen dan, zelf heb ik na het doorlopen van de Wijnacademie® nooit meer denigrerend gedaan over rosé. Ware het niet dat er inmiddels hele degelijke naslagwerken zijn gepubliceerd over het onderwerp, dan had ik er graag zelf een boek over willen schrijven. Ik hou wel van een underdog. "Zuurstokken, frambozen, aardbeien"... woorden die veel gebezigd worden wanneer men het over snoepige rosé's heeft. Tuurlijk, die vind je nog steeds in de winkels en er is een markt voor, een hele grote ook nog. Maar inmiddels is de Provence het instituut geworden voor licht zalmkleurige rosé, kruidig, citrusfruit, droog. Een stijl die in elke regio, in elk land gekopieerd wordt. En wanneer iets gekopieerd wordt dan is dat blijk van de hoogste vorm van waardering. Zoveel mensen kunnen het niet fout hebben toch? In de supermarkten komt gelukkig steeds meer diversiteit aan roséwijn. In de maand juli is de rosé van vandaag bij de Plus een euro goedkoper dan normaal. De wijnmaker, de Nederlander Paul den Toom die in Frankrijk woont en werkt, gaf me via Facebook nog meer informatie over de vinificatie van deze rosé. Het is een blend van de druivenrassen grenache gris en cinsault in de verhouding fifty-fifty. Alcohol is slechts 12,5%. De druiven werden handmatig geplukt in de koele vroege ochtend. Schilinweking was kort en de rijping vond plaats in beton onder lage temperaturen. Het resulteert in een licht zalmroze kleur in het glas. Medium aromatisch, kruidig, citrusfruit, peer, honingmeloen. Een prachtig zacht mondgevoel, droog, hoge zuren, strak, heel klein bittertje, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit en concentratie, lychee, citroen, limoen, grapefruit. Wauw! Ik heb er weer eens eentje gevonden hoor! Een supermarktrosé die kan wedijveren met de "Whispering Angel" en de "Miraval" voor een kwart van de prijs van die gerenommeerde namen. Ik ben later deze maand jarig, ik weet wel welke rosé ik ga inslaan voor het feestje! Dikke, vette aanrader.