09 juli 2023

Vinařství Krásná Hora Pinot Noir 2019

vinarstvi-krasna-hora-pinot-noir
Voordat ik jaargang 2015 uit mijn voorraad onder de loep ga nemen, eerst even teruggrijpen naar m'n favoriete druif: pinot noir. Dit keer uit Tsjechië, dat is een eerste keer voor me. Alcohol is 12,5%, geen hout, biodynamisch geteelde druiven, vin naturel. In het glas helder, Ferrari-rood tot magenta, intensiteit 1 uit 5. De eerste snuif doet me meteen aan een "lieblich" Ahrtal exemplaar denken. Fris, fruitig, aardbei, rode grapefruit, rozenbottel, bloedsinaasappel, rabarber. In de aanzet een heel klein fruitig zoetje, verder droog, licht op de tanden drogende tannines (1 uit 5), enorm sappig, hoge zuren, klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, enorm fruitig, aardbei, bloedsinaasappel, rode grapefruit, rozenbottel. Och, wat lekker. Zo ontzettend anders dan een rode Bourgogne maar zo eigenzinnig en toch nog typisch pinot noir. Ik hou ook van deze stijl. Komt bij Andere Wijn vandaan. Aanrader.