07 juli 2023

Château Rollan de By AOC Médoc 2015

chateau-rollan-de-by-medoc
M'n vorige post was er ook eentje uit Bordeaux, de "rechteroever" wel te verstaan, nu trek ik er eentje van de "linkeroever" open. Een blend van de druivenrassen merlot 70%, cabernet sauvignon 10%, cabernet franc 10% en petit verdot 10%. Twaalf maanden rijping in Frans eikenhout waarvan twee derde nieuw, een derde tweedejaars. Alcoholpercentage is 13,5%. De wijnen van Château Rollan de By staan hoog aangeschreven, eens kijken of ik me daarin kan vinden. Oogstjaar 2015 geeft over het algemeen rijpe en gulle wijnen. Uit de hals komt een enorm lange natuurkurk uit één stuk. In het glas helder, scharlakenrood, intensiteit 2 uit 5 met een lichte oranje schakering in de rand. Redelijk aromatisch, op de stille spiegel meteen het hout en wat rijpingstonen. Na het walsen met m'n glas komt er rijp zondoorstoofd zwart fruit bij maar ook leer, koffie en iets kruidig. Deze wijn ook weer het liefst drie uur van tevoren karafferen, dan komt-ie pas echt goed los. In de mond droog, beendroog bijna, op de tanden drogende tannines (3 uit 5), hoge zuren, klein bittertje, meer strak dan filmend, lange afdronk. Gedoseerde smaakintensiteit, niet te hoog, niet te laag, goed in balans. Veel tertiaire tonen, hout, leer, teer, redelijk groen en rauw ook nog, paprika. Daaronder verscholen zit het rijpe zwarte fruit. Ik twijfel of deze wijn nou heel jong geopend had moeten worden of dat-ie nog twintig jaar in de kelder moest blijven. Ik wacht nog even een etmaal met m'n oordeel... Ik ben er uit. Deze wijn moet jong gedronken worden naar mijn mening. Oogstjaar 2015 was té rijp en té gul om lang te bewaren. Na 24 uur is de wijn licht geoxideerd en nemen de rijpings- en ouderdomstonen het over. Na een uur of drie tot vijf beleeft hij z'n piekmoment. Dat doet mij meteen concluderen dat ik alle wijnen die ik nog heb liggen in m'n kelder van dit oogstjaar eerder dan gepland ga opentrekken. Deze Rollan de By is correct vervaardigd maar doet mijn hart niet sneller kloppen. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.